RANCANGAN MEDIA PERMAINAN BOARD GAME UNTUK MENYAMPAIKAN INFORMASI BAHAYA ASAP ROKOK PADA ANAK USIA 9-12 TAHUN

Novitasari, Putri Indah, A2A012022 (2017) RANCANGAN MEDIA PERMAINAN BOARD GAME UNTUK MENYAMPAIKAN INFORMASI BAHAYA ASAP ROKOK PADA ANAK USIA 9-12 TAHUN. Sarjana / Sarjana Terapan (S1/D4) thesis, ["eprint_fieldopt_institution_Universitas Muhammadiyah Semarang" not defined].

[img]
Preview
Text
abstrak.pdf

Download (250kB) | Preview
[img]
Preview
Text
BAB I.pdf

Download (279kB) | Preview
[img]
Preview
Text
BAB II.pdf

Download (352kB) | Preview
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (274kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (531kB) | Request a copy
[img]
Preview
Text
BAB V.pdf

Download (260kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Daftar Pustaka.pdf

Download (283kB) | Preview

Abstract

Background: In Indonesia, the number of passive smokers is quite high in the age group of 10-14 years old ie 0-4 years 69.5%, age 5-9 years 70.6% and age 10-14 years 70.7%. Passive smokers have a greater risk than active smokers, so children need information about the danger of cigarette smoke using an interesting information media through the game. Objective: Designing game media to convey hazard information of smoke in children aged 9-12 years. Method: The type of qualitative research uses the P-process model up to the third stage of development and testing. Media testing is done on material experts and media experts. Results: The results of the analysis show that children's knowledge about the hazard of cigarette smoke is still low. Developed game media should be able to support the development stage of children aged 9-12 years such as the ability to calculate, read, understand orders, socialize and grow sportsmanship. The concept of material designed at the strategic design stage is material about passive smoking, the content and the dangers of cigarettes. The developed media designs are Game titles "Si Garet", material, game rules and game components. The test results of material experts and media experts show a useful game can support learning strategies with percentage of 85%. Recommended game media improvements include using the Primary School syllabus as a reference for making material, game titles are not allowed by children about cigarettes and better media design using cartoon characters that are familiar with children.Conclusion : It needs to be improved before being applied in the delivery of smoke hazard information in children aged 9-12 years. Keywords : Board games, children, cigarette dangers, health education media Latar bekalang : Di Indonesia, jumlah perokok pasif cukup tinggi pada kelompok umur 10-14 tahun yaitu umur 0-4 tahun 69,5%, umur 5-9 tahun 70,6% dan umur 10-14 tahun 70,7%. Perokok pasif memiliki resiko lebih besar dibandingkan perokok aktif, sehingga anak membutuhkan informasi bahaya asap rokok menggunakan media informasi yang menarik melalui permainan. Tujuan : Merancang media permainan untuk menyampaikan informasi bahaya asap rokok pada anak usia 9-12 tahun. Metode : Jenis penelitian kualitatif menggunakan model pengembangan P-process sampai tahap ketiga yaitu pengembangan dan pengujian. Pengujian media dilakukan pada ahli materi dan ahli media. Hasil : Hasil tahap analisis menunjukkan pengetahuan anak tentang bahaya asap rokok masih rendah. Media permainan yang dikembangkan harus dapat mendukung tahap perkembangan anak usia 9-12 tahun seperti kemampuan menghitung, membaca, memahami perintah, bersosialisasi dan menumbuhkan sportivitas. Konsep materi yang dirancang pada tahap desain strategis yaitu materi tentang perokok pasif, kandungan dan bahaya rokok. Rancangan media yang dikembangkan yaitu Judul permainan “Si Garet”, materi, aturan permainan dan komponen permainan. Hasil uji ahli materi dan ahli media menunjukan rancangan permainan yang dikembangkan dinilai dapat menunjang strategi pembelajaran dengan persentase 85%. Perbaikan media permainan yang disarankan antara lain menggunakan silabus Sekolah Dasar sebagai acuan pembuatan materi, judul permainan tidak diperbolehkan mengingatkan anak tentang rokok dan desain media lebih baik menggunakan karakter kartun yang familiar dengan anak. Kesimpulan : Rancangan media permainan perlu dilakukan perbaikan sebelum diterapkan dalam penyampaian iinformasi bahaya asap rokok pada anak usia 9-12 tahun. Kata kunci : Board game, anak, bahaya rokok, media pendidikan kesehatan

Item Type: Thesis (Sarjana / Sarjana Terapan (S1/D4) )
Call Number: 109/S1FKM/I/2018
Subjects: R Medicine > RA Public aspects of medicine > RA0421 Public health. Hygiene. Preventive Medicine
Divisions: Faculty of Public Health > S1 Public Health
Depositing User: perpus unimus
URI: http://repository.unimus.ac.id/id/eprint/1073

Actions (login required)

View Item View Item