ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH POLYA DITINJAU DARI REPRESENTASI MATEMATIS DAN SELF-EFFICACY MAHASISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL KALKULUS

Erlina, Asril Agustin (2022) ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH POLYA DITINJAU DARI REPRESENTASI MATEMATIS DAN SELF-EFFICACY MAHASISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL KALKULUS. Sarjana / Sarjana Terapan (S1/D4) thesis, Universitas Muhammadiyah Semarang.

[img]
Preview
Text
Cover.pdf

Download (440kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Abstrak.pdf

Download (427kB) | Preview
[img]
Preview
Text
BAB I.pdf

Download (533kB) | Preview
[img]
Preview
Text
BAB II.pdf

Download (601kB) | Preview
[img] Text
BAB III.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (689kB) | Request a copy
[img] Text
BAB IV.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (2MB) | Request a copy
[img]
Preview
Text
BAB V.pdf

Download (449kB) | Preview
[img]
Preview
Text
Daftar Pustaka.pdf

Download (597kB) | Preview
[img] Text
Lampiran.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (4MB) | Request a copy
[img] Text
Full Teks.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (11MB) | Request a copy
Official URL: http://repository.unimus.ac.id

Abstract

ABSTRAK Agustin, E. A., 2022, Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Polya Ditinjau dari Representasi Matematis dan Self-Efficacy Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Kalkulus. Skripsi, Program Studi S1 Pendidikan Matematika, Universitas Muhammadiyah Semarang. Pembimbing: I. Eko Andy Purnomo, S.Pd., M.Pd., II. Venissa Dian Mawarsari, S.Pd., M.Pd. Kata Kunci: Pemecahan Masalah Polya, Representasi Matematis, Self-Efficacy Kemampuan pemecahan masalah mahasiswa pendidikan matematika Universitas Muhammadiyah Semarang kurang optimal dikarenakan mahasiswa sering kali mengabaikan tahapan proses pemecahan masalah. Mereka cenderung melewatkan tahapan pemecahan masalah yang pertama (memahami masalah) dan terakhir (memeriksa kembali). Salah satu upaya untuk melatih kemampuan pemecahan masalah matematis mahasiswa adalah dengan pemecahan masalah menurut teori Polya. Aspek afektif yang memiliki pengaruh penting dalam pembelajaran matematika adalah self-efficacy. Tujuan dari penelitian ini yaitu untuk menganalisis kemampuan pemecahan Polya ditinjau dari representasi matematis dan self-efficacy mahasiswa dalam menyelesaikan soal kalkulus. Jenis penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif. Subjek pada penelitian ini adalah seluruh mahasiswa pendidikan matematika Universitas Muhammadiyah Semarang angkatan 2021/2022. Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu, tes, wawancara, angket, dan dokumentasi. Teknik analisis data pada penelitian ini menggunakan model Miles-Huberman dengan tahapan reduksi data, penyajian data, dan diakhiri kesimpulan. Keabsahan data dalam penelitian ini menggunakan triangulasi. Sebelum instrumen digunakan, dilakukan validasi ahli dan validasi empiris. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kemampuan pemecahan masalah Polya apabila ditinjau dari representasi matematis mahasiswa pendidikan matematika berada pada kategori sedang. Aspek self-efficacy mahasiswa pendidikan matematika berada pada kategori sedang. Tahap memahami masalah kategori baik (76.57%), tahap merencanakan rencana penyelesaian kategori cukup (65.52%), tahap melaksanakan rencana penyelesaian kategori rendah (48.02%), dan tahap memeriksa kembali juga berada pada kategori rendah (30.52%). Sedangkan untuk indikator self-efficacy baik pada indikator kemandirian (71.05%), indikator yang lainnya berada pada kategori cukup yakni keyakinan akan kemampuannya (60.85%), keberanian dalam bertindak (66.44%), tangguh atau tidak mudah menyerah (61.75%), dan memiliki rasa positif terhadap dirinya (64.55%). Berdasarkan kesimpulan diatas, maka peneliti memberikan saran hendaknya dosen mengarahkan mahasiswa untuk membiasakan diri dalam menyelesaikan permasalahan sesuai dengan langkah-langkah agar jawaban urut dan sistematis serta melatih agar mahasiswa selalu yakin. Mahasiswa hendaknya lebih mandiri, aktif dalam pembelajaran, serta membiasakan untuk membaca dan memahami apa yang dibaca. ABSTRACT Agustin, E. A., 2022, Analysis of Polya's Problem-Solving Ability Viewed from Mathematical Representations and Students' Self-Efficacy in Solving Calculus Problems. Thesis, S1 Mathematics Education Study Program, University of Muhammadiyah Semarang. Supervisor: I. Eko Andy Purnomo, S.Pd., M.Pd., II. Venissa Dian Mawarsari, S.Pd., M.Pd. Keywords: Polya Problem Solving, Mathematical Representation, Self-Efficacy The problem solving ability of mathematics education students at the University of Muhammadiyah Semarang is less than optimal because students often ignore the stages of the problem solving process. They tend to skip the first (understanding the problem) and the last (re-examining) troubleshooting stages. One of the efforts to train students' mathematical problem solving skills is to solve problems according to Polya's theory. The affective aspect that has an important influence in learning mathematics is self-efficacy. The purpose of this study is to analyze Polya's solving ability in terms of mathematical representation and student self-efficacy in solving calculus problems. This type of research is a qualitative descriptive research. The subjects in this study were all students of mathematics education at the University of Muhammadiyah Semarang, batch 2021/2022. Data collection techniques used are, tests, interviews, questionnaires, and documentation. The data analysis technique in this study uses the Miles-Huberman model with the stages of data reduction, data presentation, and ends with conclusions. The validity of the data in this study used triangulation. Before the instrument was used, expert validation and empirical validation were carried out. The results of this study of Polya's problem-solving abilities when viewed from the mathematical representation of mathematics education students are in the medium category. The self-efficacy aspect of mathematics education students is in the medium category. The stage of understanding the problem in the good category (76.57%), the stage of planning the completion plan in the sufficient category (65.52%), the stage of implementing the settlement plan in the low category (48.02%), and the stage of re-examining also in the low category (30.52%). Meanwhile, for self-efficacy indicators, both indicators of independence (71.05%), other indicators are in the sufficient category, namely belief in their abilities (60.85%), courage in acting (66.44%), tough or not easy to give up (61.75%), and have a positive sense of self (64.55%). Based on the conclusions above, the researchers suggest that lecturers should direct students to get used to solving problems according to the steps so that the answers are sequential and systematic and train students to always be sure. Students should be more independent, active in learning, and get used to reading and understanding what is read

Item Type: Thesis (Sarjana / Sarjana Terapan (S1/D4) )
Call Number: 010/PendidikanMatematika/IX/2022
Subjects: L Education > Mathematics
Divisions: Faculty of Agricultural Science and Technology > S1 Mathematics
Faculty of Education and Humanities > S1 Mathematics
Depositing User: perpus unimus
URI: http://repository.unimus.ac.id/id/eprint/5950

Actions (login required)

View Item View Item